Öne Çıkanlar

1. Aşağıdaki cümlelerden hangisi bir paragrafın ilk cümlesi olmaya en uygundur?

A) Şiirin, düz yazıya çevrilip çevrilemeyeceği hep tartışılmıştır.

B) Başka bir deyişle, bir şiirin düz yazıya çevrilmesiyle kaybolan şey şiirdir.

C) Bu sözler, şiirde anlamın biçimden ayrı düşünülemeyeceğini gösterir.

D) O halde şiire çekicilik kazandıran anlam değildir.

E) Bu farklı anlayışlar, şiir hakkında ortak bir düşüncenin ortaya çıkmasına engeldir.

 

2. —- Başka bir deyişle toplumun, insanların etkisi altındadır. Kişilerin birbirleriyle olan ilişkileri toplum içindeki olayları meydana getirir. İnsan ve insan ile ilgili olaylar yazarı etkiler. Yazar bu etkilenmeleri bazen roman, kimi zaman da öykü biçiminde ortaya koyar.

Bu parçanın başına aşağıdakilerden hangisinin getirilmesi uygun olur?

A) Sanat yapıtlarının konusunu toplumsal olaylar oluşturur.

B) Gerçek sanatçı topluma öncülük etmeyi başarır.

C) Sanat yapıtını kimi zaman toplumun beğenisi biçimlendirir.

D) Yazar, her çağda içinde yaşadığı insanların emrindedir.

E) Sanatçı, toplumu etkileyen ve ondan etkilenen kişidir.

 

3. (I) İlk yazdıkları ile oluşturdukları etkiyi bugün de sürdürmeyi başaran öykücüler var. (II) Özellikle öykü alanında bir tıkanıklığın yaşandığı günümüzde bu öykücüleri ayrı ayrı inceleyip değerlendirmek bana zorunlu görünüyor. (III) Yücel, eleştirel yaklaşımlarıyla; Buyrukçu, gerçekçi gözlemleriyle; Selimoğlu ince alayı öne çıkarmasıyla ilgi çekmiştir. (IV) Z. Selimoğlu’nun “Bir Şarkı Gibiydi” adlı öyküsünü okuyunca, öykü hakkında bir yazı yazmayı kurmuştum. (V) Her yazar için ayrı ayrı sıralanan bu nitelikler onlarda doruğa ulaşmış gibidir.

Numaralanmış cümlelerden hangisi konunun akışını bozmaktadır?

A) I.   B) II.   C) III.   D) IV.   E) V.

 

4. (I) Altı yaşında idim, ama çok iyi hatırlıyorum. (II) Haftada birkaç kere, ılık yaz sabahlarında dadımla Taksim Bahçesi’ne giderdik. (III) Beyoğlu yine bugünkü gibi dar, kasvetli ve kalabalıktı. (IV) Ben hemen bütün vaktimi odamın penceresinden sokağı seyretmekle geçirirdim. (V) Beyoğlu’nda Rumeli Hanı’nın caddeye bakan bir dairesinde otururduk. (VI) Ama annem bu gezintilerimize istemeyerek razı olurdu.

Numaralanmış cümlelerle anlamlı bir bütün oluşturabilmek için cümlelerden hangileri birbiriyle yer değiştirmelidir?

A) I. ve III.   B) IV. ve VI.   C) II. ve IV.   D) II ve V.   E) V. ve VI.

 

5. Tanzimat romancılarının insana yaklaşımı tek yönlüdür. İnsan, doğal ve toplumsal çevresinden soyutlanarak tek boyuta indirgenir. Roman kahramanı, yaptıkları, iç dünyası, ruhsal özellikleriyle algılanmaz. Sözgelimi Namık Kemal’de açıkça görebiliriz bunu.

Bu parça aşağıdakilerden hangisi ile sürdürülebilir?

A) Kötü, her yönüyle kötü; iyi ise hiçbir kusuru olmayacak biçimde iyidir.

B) Yalnız kahramanlar değil, içinde yaşadıkları toplum da anlatılır.

C) Kişilerin yaşamları en ince ayrıntılara kadar aktarılır.

D) Onun romanlarında yalnız iyi insan ya da yalnız kötü insan yoktur.

E) Kişiler düşünceleri ile değil, yaptıkları ile değerlendirilir.

 

6. (I) Yarın yine yolculuğa çıkıyorum. (II) Severim yolculuğu. (III) Vakit bulabilsem, param olsa yıl boyunca yolculuk yaparım. (IV) Amerika’yı, Afrika’yı gezerdim. (V) Belki gene de bir yere saplanır orada otururdum ya. (VI) Şimdi uzun uzun yolculuk düşleri kurmak hoşuma gidiyor.

Numaralanmış cümlelerden hangisinin çıkarılması parçada bir eksikliğe yol açmaz?

A) II.   B) III.   C) VI.   D) V.   E) VI.

 

7. (I) Ağıt, ölenin arkasından yakılır. (II) Dünyaya, yazgıya da ağıt yakılır. (III) İçe işleyen, yanık bir yanı vardır ağıdın. (IV) Ayrıca, ağıtlar insanın duygu tarihini de belirler. (V) Toplumun kötü olaylara nasıl tepki gösterdiği ağıtlardan anlaşılır. (VI) Bizim toplumsal tarihimiz umutsuzlukların tarihidir. (VII) Umudu hep yüreklerimize hapsetmişiz. (VIII) Çözümsüzlük, çaresizlik dört bir yandan yaşamımızı, duygularımızı kuşatmış.

Bu parça iki paragrafa ayrılacak olursa, ikinci paragraf numaralanmış cümlelerden hangisi ile başlamalıdır?

A) III.   B) IV.   C) V.   D) VI.   E) VII.

 

8. (I) Sohbet ya da konuşma sırasında hikâye iyi gider. (II) Ama anlatmasını bilmek lazımdır. (III) Bazı kimseler vardır, uzatır da uzatır; hem sizin de bildiğiniz bir hikâye ise içinize ağırlık çöker. (IV) Böylelerini severim, bir iddiaları yoktur. (V) Bilmediğiniz bir hikâye ise ya bir şey anlamazsınız ya da sıkıldığınız için anlatılanda bir ilginçlik bulamazsınız.

Bu parçada numaralanmış cümlelerden hangisi konunun akışını bozmuştur?

A) I.   B) II.   C) III.   D) IV.   E) V.

 

9. Güç ve yavaş yazarım, yazarken çok değiştiririm. Çalışmaya başlayınca araya herhangi bir şey girmezse, sonuna kadar aynı hızla devam ederim. Fakat ara verecek olursam, tekrar başlamam aylar ister. Çok defa devamlı çalışmam için eserin beni            bırakmayacak kadar ilerlemiş olması ve kapıda matbaacının beklemesi gerekir.

Bu parça, aşağıdaki sorulardan hangisinin yanıtı olabilir?

A) Yazdıklarınızı değiştirir misiniz, sizce bunun ne  yararı var?

B) Çalışmak için aradığınız özet şartlar var mıdır?

C) Nasıl yazarsınız, başladığınız bir çalışmayı hemen bitirir misiniz?

D) Yazı yazmak sizi mutlu etmeye yetiyor mu?

E) Yazılarınızı çabuk bitirememeniz sizi rahatsız ediyor mu?

 

10. (I) Roman, geçmiş zamanı yaşar. (II) Tiyatroysa şimdiki zamanın saptanmasıdır. (III) Perdenin açılmasıyla başlayacak, birkaç saatte de sonucuna ulaşacaktır. (IV) Romanda olay geçmiştedir, olmuş bitmiş bir öykü anlatılmaktadır. (V) Tiyatroda olay seyircinin gözü önünde gelişir.

Bu parça, aşağıdaki değişikliklerden hangisi ile bütünlük kazanır?

A) I. cümle ile III. cümle yer değiştirmeli.

B) V. cümle, IV’ten önce gelmeli.

C) IV. cümle ile V. cümle yer değiştirmeli.

D) III. cümle I’den sonra gelmeli.

E) III. cümle, V’ten sonra gelmeli.

 

11. (I) Eskiden atkestanesi ağacının dibinde bir tahta baraka vardı. (II) Sahaflar Çarşısı’na uğradığımızda -yaz olsun, kış olsun- bu barakaya şöyle bir bakardık. (III) Tanıdık simalar arardık orada. (IV) Orada kitap dostlarından, şair ve yazarlardan birini görmek her zaman mümkündü. (V) Bir tatil gününün avare boşluğunu kitaplara, kartpostallara bakarak doldurabilirdiniz. (VI) Ama zaman içerisinde buradaki kitapçılar da taşınmak zorunda kaldılar. (VII) Kitapçıların sergi açtıkları alana belediye ne işe yaradığı anlaşılmayan garip bir bina dikti.

Bu parça iki paragrafa bölünmek istense ikinci paragraf numaralanmış cümlelerden hangisi ile başlamalıdır?

A) II.   B) III.   C) VI.   D) V.   E) VI.

 

12. (I) Eşimle birlikte havaalanına doğru yol alırken yüreğim anlatılmaz bir heyecan içinde. (II) Yalta’da neler olacak, kimleri bulacağım soruları hem kafamı hem kalbimi sıkıştırıyor. (III) Kafamdaki sorularla uçağımız havalandığı an, tarifi imkansız bir duyguyla suskunluğa giriyorum. (IV) Onların ardında, hızla değişen sahnelerde çocukluk anılarımı izlemeye başlıyorum. (V) Bulutlar, benim hayal oyunlarımın perdesi oluyor. (VI) Yavaş yavaş etrafımdaki sesler ve pencerenin ardındaki bulutların dışında bütün görüntüler yok oluyor.

Bu parçanın akışındaki bozukluğun giderilmesi için numaralanmış cümlelerden hangilerinin birbiriyle yerlerinin değiştirilmesi gerekir?

A) I. ve III.   B) II. ve IV.   C) IV. ve VI.   D) II. ve V.   E) III. ve VI.

 

13. Geçen gün, bizim semtte yeni açılan bir kitapçının önünden geçiyordum. Gözüme “Bubu” adlı roman ilişti, baktım; kitabın üstünde bir kadın resmi… “Yanlış, o olamaz.” dedim içimden yürüdüm. Dayanamadım, döndüm, kitapçı dükkânına girdim. —-

Bu parça en uygun biçimde aşağıdakilerden hangisi ile sürdürülebilir?

A) Bubu C. Louis Philippe’in eseriydi.

B) Fransızcanın güzel romanlarından biridir.

C) Kitabın Türkçeye çevrilmiş olmasına sevindim.

D) Aslında yıllardır bu yoldan gelir geçerim.

E) Kitabı elime aldım, şöyle bir karıştırdım.

 

14. —- Ne var ki çoğumuz buna yanaşmayız, daha doğrusu yanaşamayız. Bizim toplumumuzda özeleştiri kavramı gelişmemiştir. Hep başkalarını çekiştirir, başkalarının eksiklerini sayıp dökeriz de: “Ya ben, ben nasıl davranıyorum?” sorusunu sormayız. Bu durum herkes için olmasa bile toplumun büyük bölümü için geçerlidir.

Bu parçanın aşağıdakilerden hangisi ile başlatılması uygundur?

A) Düşünebilmek, alışılmış kalıpların dışına çıkabilmek çok önemlidir.

B) Başkalarının eksiklerini, kusurlarını ortaya koymak çok kolaydır.

C) İnsanın kendini eleştirmesi, özeleştiri yapması soylu bir davranıştır.

D) Tüm insanlara yararlı olacak bir yenilik ortaya koymak çok önemlidir.

E) Her insan yaptıklarının beğenilmesini ilgi görmesini ister.

 

15. Şimdi canım çalışmak istemiyor. Otursam belki bir şeyler karalar, bir sürü kâğıt doldururum; ama sonra hiçbirini beğenmez, hepsini atarım. Uğraşıp da başaramamak insanın gücüne gider. İyisi mi içimizde bir dilek duyuncaya kadar beklemeli.

Bu parça aşağıdaki sorulardan hangisine verilmiş bir yanıt olabilir?

A) Yazmanız İçin günün hangi saati en verimli zamandır?

B) Yazmaya başlamak için neyi beklersiniz?

C) Yazdıklarınızı çok sık değiştirir misiniz?

D) Bir şeyler üretmeniz mümkün iken, neden böyle boş oturuyorsunuz?

E) Size göre, başarılı olmanın koşulları nelerdir?

 

16. (I) Öğleye doğru dışarı çıkmak üzere otelin giriş katına indi. (II) Kapıdan çıkmak üzereyken otelin kâtibi arkasından seslendi: (II) “Beyefendi size bir mektup bıraktılar.” dedi. (IV) Mektubu aldı; zarfı, üstündeki yazıya bile dikkat etmeden açtı. (V) Mektubun kime ait olduğuna bile bakmamıştı. (VI) Mektubu okuduktan sonra zarfı da mektubu da yırtıp attı.

Numaralanmış cümlelerden hangisinin çıkarılması parçanın anlamında eksikliğe yol açmaz?

A) II.   B) III.   C) VI.   D) V.   E) VI.

 

17. Bir yazıya başlamadan önce beynimde bir fikir parıldar; üzerinde durmayı, yazılarımdan birine konu etmeyi düşünürüm. Eğer fikir, sağanak gibi beni sürükleyebiliyorsa hemen oturur yazarım; ama çoğu zaman nedense işe başlayamam, ihmal eder, sanki unutmaya çalışırım, hatta iyice unuttuğum bile olur. Ama bu parıltı kendini yazdıracak cinstense elinden kurtulmama imkan yoktur, ikide bir karşıma çıkar.

Bu parça en uygun biçimde aşağıdakilerden hangisi ile sürdürülebilir?

A) Yaşamda karşımıza çıkan her insanı ya da varlığı ayrıntılı incelemeyiz.

B) Bazı duygular onlardan kurtulmaya çalıştığımız ölçüde benliğimizi kuşatır.

C) Kimi zaman, fırsat bulup yazamadığı bir konu yazarı daha çok yorar.

D) Karşılaştığım bir olay, duyduğum bir söz, hemen içimde onu uyandırır.

E) Bu durum, sanırım bütün yazarlar için geçerlidir.

 

18. (I) Yaşadığı yıllarda edebiyatımızı en çok etkileyen yazarlarımızdan biri de Ataç’tır. (II) Eleştirileri, denemeleri ve gençlere yol göstermesiyle Türk edebiyatına büyük hizmetlerde bulunmuştur. (III) Ölümünün üstünden geçen yıllar onun zevkle okunmasına engel olamamıştır. (IV) Varlık Yayınevi “Bütün Eserleri” serisine bu yıl Ataç’ı da kattı. (V) Bu serinin önsözünü de Ataç’ı çok iyi tanıyan Konur Ertop yazdı. (VI) K. Ertop önsözün ilk kısmında serinin çıkış amacını ve hedeflerini anlatıyor. (VII) Eserde yalın bir dil ve akıcı bir anlatım, ilk bakışta dikkat çekiyor.

Bu parçayı ikiye ayırmak gerekirse, ikinci paragraf numaralanmış cümlelerden hangisi ile başlamalıdır?

A) II.   B) III.   C) VI.   D) V.   E) VI.

 

CEVAP ANAHTARI

1-A  2-D  3-D  4-D  5-A  6-A  7-D  8-D  9-C  10-E  11-D  12-C  13-E  14-C  15-D  16-D  17-D  18-C