Öne Çıkanlar

Ahmet Oktay

Ankara’da doğdu. Ankara Atatürk Lisesindeki öğrenimine parasız yatılı olarak Bursa’da devam etti; ancak lise öğrenimini tamamlamadan 1951’de İstatistik Genel Müdürlüğünde memur olarak girdi. İstanbul’da başladığı gazeteciliği Ankara’da sürdürdü. 1965 yılında Ankara TRT Haber Merkezi’ne geçti, 1975’te TRT’de çalışmaya başladı. 1982’de emekli olduktan sonra da 1993 yılına kadar bir gazetenin yazı işlerinde çalıştı. Yazarlığı uğraş edindi. 1965 Yeditepe Şiir Armağanı, 1987 Behçet Necatigil Şiir Ödülü, 1991 Türkiye Yazarlar Birliği Yılın Şairi Ödülü, kazandığı ödüllerdir. Sanatçı, 3 Mart 2016’da hayata gözlerini yumdu.

Edebi Kişiliği:

  • 1950’li yıllarda “Mavi Hareketi” içinde yer almış ve aynı adlı dergide yazıları ve şiirleriyle etkin bir rol oynamıştır.
  • Başlangıçta Ahmet Ariften etkilendiği izlenimini veren şiirleriyle toplumcu sanatı benimsemiş bir şair olarak gözükmüş. 1960’lardan sonra İkinci Yeni’ye uzanan bir yöneliş içinde olmuştur.
  • Kendi yaşamına ve yaşadığı günlere tanıklık etmek isteyen bir sanat tutumuyla imgeden toplumcu bir aydınlığa açılmak istemiş, tedirginliğin şiirini yazmıştır.
  • Epik söyleyiş, bir tema ekseninde uzun soluklu şiirler yazma, zengin sözcük dağarcığı, kendini belli eden açık anlatım, öz-biçim dengesinin kuruluşundaki ustalık, şiirlerinin karakteristik özelliklerindendir.
  • 1980’den sonra kültür, sanat, edebiyat sorunları üzerine maddeci estetikle çağdaş eleştiri yöntemlerinden de yararlandığı kapsamlı ve çözümlü çalışmalar üzerinde yoğunlaşmıştır.

Eserleri:

  • Şiir: Gölgeleri Kullanmak, Her Yüz Bir Öykü Yazar, Dr. Kaligari’nin Dönüşü, Sürgün Sürdürülen Bir Şarkının Tarihi, Kara Bir Zamana Alınlık, Yol üstündeki Semender, Ağıtlar ve Övgüler, Bir Sanrı İçin Gece Müziği, Gözüm Seğirdi Vakitten, Söz Acıda Sınandı, Az Kaldı Kışa
  • Eleştiri – Deneme – İnceleme: Bir Arayışın Yazıları, Yazın-İletişim-İdeoloji, Yazılanla Okunan, Sanat ve Siyaset, Zamanı Sorgulamak, Türkiye’de Popüler Kültür, Şairin Kanı, Anlatıların Aynası