Milli Edebiyat Test-6

1. 1909-1912 —- hareketinin şiir dünyasına ağırlığını koyduğunu, Ahmet Haşim gibi, etkisini günümüze kadar sürdüren güçlü bir şair yetiştirdiğini görmekteyiz. Bu yüzden —- hareketi öncelikle bu gruba çatmış, bu grupla aralarındaki dil ve ölçü tartışmaları uzun süre devam etmiştir. Ancak bunlar dışında iki grup da şiiri bireysel ve estetik haz sayma konusunda aynı düşüncededir. Bireysel sanat anlayışına bağlı bu gençler sosyal konulara girmeme konusunda uzun süre hemfikir kalmışlardı.

Bu parçada boş bırakılan yere sırasıyla aşağıdakilerden hangileri getirilmelidir?

A) Tanzimat – Servet-i Fünun

B) Fecr-i Ati – Genç Kalemler

C) Servet-i Fünun – Fecr-i Ati

D) Genç Kalemler – Beş Hececiler

E) Beş Hececiler – Yedi Meşaleciler

 

2. Yazın yaşamına şiirle başlayan —-, ününü öykücülüğüne borçludur. Ününü Genç Kalemler de yayımladığı öykülerle sağlamıştır. Birinci Dünya Savaşı yıllarında sık sık öyküler yayımlamıştır. Olay merkezli öyküler yazmıştır. Bu yönüyle o —- tarzı öykücülüğü edebiyatımıza getiren yazar olmuştur. Konularını çoğunlukla gerçek yaşamdan alan öykülerinde, ulusal bilinci güçlendirmeyi amaçlamıştır. Başarılı öyküleriyle yazar, Türk öykücülüğünde kendine sağlam bir yer edinmiştir.

Bu parçada boş bırakılan yerlere sırasıyla aşağıdakilerden hangileri getirilmelidir?

A) Ömer Seyfettin – Maupassant

B) Refik Halit Karay – Tolstoy

C) Reşat Nuri Güntekin – Stendhal

D) Sait Faik Abasıyanık – Çehov

E) Memduh Şevket Esendal – Maupassant

 

3. Millî edebiyatçılarla ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?

A) Dilimizdeki Arapça, Farsça ad ve sıfat tamlamalarının artık kullanılmaması gerektiği düşüncesindedirler.

B) Şiirde konuşuma dilini ve hece ölçüsünü kullanma konusunda birleşmişlerdir.

C) Edebî eserlerde yazı dili olarak İstanbul Türkçesinin kullanılması görüşünü ileri sürmüşlerdir.

D) Dil görüşlerini Ömer Seyfettin'in kaleme aldığı "Yeni Lisan" adlı makalede ortaya koymuşlardır.

E) Roman ve hikâyelerde sadece İstanbul’da geçen olayları anlatmışlardır.

 

4. Bir roman yarışmasında ikinciliği kazanmış olan eser, yazarın en başarılı romanı sayılır. Bu romanda yazar Anadolu köylüsünün gerçeklerini dile getirmiş ve Türk aydını ile köylüsü arasındaki uçurumu gözler önüne sermiştir. Roman, hem Anadolu'yu ve köylüyü konu edinen ilk önemli roman olmasıyla hem de Anadolu gerçekliğini şiirsel bir üslupla eski bir subay olan Ahmet Celâl'in kaleminden dile getirmedeki başarısıyla Türk roman tarihinde saygın bir yere sahiptir.

Bu parçada sözü edilen roman aşağıdakilerden hangisidir? 

A) Kiralık Konak      

B) Yorgun Savaşçı    

C) Sodom ve Gomore           

D) Yaban

E) Ateşten Gömlek

 

5. Ulusal değerleri öne çıkaran edebiyat akımıdır. Bu akıma bağlı sanatçılar, toplumsal gerçekleri ve tarihi konuları ele almışlardır. Öncelikle bir dil hareketi olarak doğan bu akım dilde sadeleşmeyi amaçlamış, sonra bunun yansımaları edebiyatta da görülmüştür. Sanatçılar, ulusal dilimizi meydana getirmek için İstanbul halkının konuştuğu dili, üslup olarak kullanmışlardır.

Bu parçada sözü edilen edebiyat akımı aşağıdakilerden hangisidir?

A) Beş Hececiler       

B) Garip

C) Fecr-İAti   

D) Milli Edebiyat

E) Edebiyat-ı Cedide

 

6. —-, "Türkçülüğün Esasları" adlı eserinde, Türk milliyetçiliğinin esaslarını ortaya koyar. Türkçülük, Turancılık kavramlarını açıklar. Din, dil, medeniyet, ideal, ahlak, sanat, İktisat, hukuk, siyaset ve felsefe alanında Türkçülüğün nasıl gerçekleşmesi gerektiğini anlatır.

Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerin hangisi getirilmelidir?

A) Namık Kemal

B) Tevfik Fikret

C) Ömer Seyfettin

D) Ziya Gökalp

E) Nurullah Ataç

 

7. İlk romanlarında duygusallık ağır basarken, 1928'den sonrakilerde toplumsallık ön plandadır. Çevresine ait gözlem ve izlenimleriyle oluşturduğu olay ve kişiler, toplumsal gerçeklere parmak basan, çatışan, toplum için yol gösterici nitelikte kişilerdir. Yurt ve insan sevgisi onu bu çizgide yazmaya zorlamış olabilir. Feride. Zehra, Şahin gibi roman kişilerinin yalnız kendini değil, tüm çevreyi aydınlatmayı, çevresindekilere yararlı olmayı görev bilen genç birer öğretmen olmaları bu kanıyı güçlendirici niteliktedir.

Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?

A) Halide Edip Adıvar

B) Reşat Nuri Güntekin

C) Refik Halit Karay

D) Hüseyin Rahmi Gürpınar

E) Yakup Kadri Karaosmanoğlu

 

8. Yazmaya şiir, makale ve tiyatro eleştirileriyle başlayan sanatçı, Cumhuriyet devrinde denemeler, eleştiriler yazmış ve çeviriler yapmıştır. Cumhuriyet romanının kurucularından sayılan sanatçının romanlarında arka plan olarak çeşitli problem ve görüşleriyle Anadolu manzaraları görülür. İlk ve en önemli romanı olan Çalışkuşu'nda Anadolu; idealist ve aydın Feride'yle geniş ölçüde ve hareketli bir şekilde romana girmiştir.

Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?

A) Halide Edip Adıvar

B) Reşat Nuri Güntekin

C) Ahmet Hamdi Tanpınar

D) Hüseyin Rahmi Gürpınar

E) Yakup Kadri Karaosmanoğlu

 

9. Ömer Seyfettin'in aşağıdaki öykülerinden hangisinin konusu tarihi değildir?

A) Pembe İncili Kaftan

B) Kaşağı

C) Forsa

D) Kütük

E) Başını Vermeyen Şehit

 

10. Sinekli Bakkal en çok okunan romanlardandır. Romanın bu başarısının kaynağını tespit etmek çok güçtür. Onun mesela Çalıkuşu gibi bir lirizmi ve sürükleyiciliği, Huzur gibi usta bir üslubu, Küçük Ağa gibi bir derinliği, Yaprak Dökümü gibi bir orijinalliği yoktur. Buna rağmen bu romanın çok okunması ilginç bir durumdur.

Bu parçada hangi sanatçının eserinden söz edilmemiştir?

A) Reşat Nuri Güntekin

B) Halide Edip Adıvar

C) Tarık Buğra

D) Ahmet Hamdi Tanpınar

E) Refik Halit Karay

 

CEVAP ANAHTARI

1-B  2-A  3-E  4-D  5-D  6-D  7-B  8-B  9-B  10-E


Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir